понеділок, 21 серпня 2017 р.

Від здорового учителя до здорового учня (проект)



  



 Л. Лозова, вчитель біології, основ здоров’я,
 вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист



                У посібнику подано проект збереження здоров’я вчителя як умови якісного виконання ним професійних обов’язків і створення здоровязбережувального середовища в закладі освіти.
            Для адміністрації та вчителів  освітніх галузей Державного стандарту
    
 Без здоровя і мудрість незавидна,
 і мистецтво бліде, і сила вяне,
і багатство без користі, і слово безсиле
Герофіл (бл. 300 р. до н.е.), давногрецький лікар

            За Конституцією України найвищою цінністю в нашій державі є людина, її життя та здоров’я. Здоров'я є необхідною умовою продуктивної, активної, креативної життєдіяльності людини. Вагомі порушення в цій сфері можуть призвести до змін у професійному, приватному житті, вплинути на його спосіб і навіть поставити під загрозу цілісність особистості. За науковцем І.Мурамовим  «здоров'я – динамічний стан найбільшого фізичного і психоемоційного благополуччя, в основі якого лежить гармонійне співвідношення взаємопов'язаних функцій та структур, що забезпечуються високим енергетичним рівнем організму за найменшу ціну адаптації його до умов життєдіяльності». Під професійним здоров’ям у психолого-педагогічній науці розуміють здатність організму зберігати й активізувати компенсаторні, захисні, регуляторні механізми, що забезпечують працездатність, ефективність і розвиток особистості вчителя в умовах протікання педагогічної діяльності. Оцінюючи здоров'я як одну із найважливіших цінностей людини, ми не можемо  зводитися лише до констатації відсутності хвороб, нездужання, дискомфорту, адже здоров’я – це  стан людини, що дозволяє їй вести необмежене в своїй свободі життя, повноцінно виконувати властиві людині функції, передусім, трудові, вести здоровий спосіб життя, тобто відчувати душевний, фізичний і соціальний комфорт.

            Індивідуальне здоров'я будь-якої людини, складається з фізичного, психічного, соціального і духовного здоров'я. Здоров'я педагога – делікатна і багатоаспектна проблема. Її значимість настільки важлива, що саме професійне здоров'я вчителя має бути показником ефективної роботи сучасної школи і її стратегічною метою. Сучасне суспільство бажає бачити вчителя-новатора, активну, творчу особистість, професіонала, який володіє сучасними методами навчання, інформаційно-комунікативними технологіями тощо. З дітьми та молоддю мають працювати оптимістичні та життєрадісні люди. Такі високі вимоги до іміджу педагога потребують значного емоційного і фізичного напруження, а також багато сил і здоров'я.
            Вчителі як представники частини населення, на долю яких випало навчання і виховання підростаючого покоління, не завжди готові до здоров'язберігаючої діяльності. Учительство як професійна група відзначається дуже низькими показниками фізичного і психічного здоров’я. Це пояснюється тим, що праця педагога відноситься до розряду складних, стресогенних, найбільш напружених у психологічному плані, таких, що вимагають від людини великих резервів самовладання й саморегуляції. На це є певні об’єктивні причини: комунікативні перевантаження, велике емоційне напруження, поява певних професійних деформацій, соціальна незахищеність і низький статус професії у масовому сприйманні. Крім того, професія вчителя належить до так званих хелперських (від англ. help – допомагати), оскільки пов’язана з роботою у системі "людина-людина", наданням підтримки і допомоги підопічним. Саме в учителів дуже високий ризик психічних і соматичних реакцій на напружені ситуації в роботі. На сьогодні у Міжнародній класифікації хвороб навіть виявлено окремий стан – "професійний стрес". Один із наслідків тривалого професійного стресу – синдром емоційного згорання стан фізичного, емоційного і розумового виснаження фахівця.
            Як свідчать дані ряду наукових досліджень, лише  7,6% педагогів почувають себе відносно здоровими, у них високий рівень працездатності і прогнозується висока стресостійкість,  77,3% відзначили наявність порушень у власній емоційній сфері (поганий, пригнічений настрій, дратівливість, напруженість, неспокій, гнів, труднощі у керуванні своїми емоціями) За результатами опитувань вчителів стресогенними для останніх є непорозуміння з учнями, їх батьками, колегами по роботі, несправедливе ставлення до них із боку керівництва освітнім закладом, домашні негаразди. А якщо до цього додати ще погані житлові умови, матеріальні нестатки і т. ін., то все це може призвести до невротичних розладів, різноманітних порушень у психічній сфері. На цьому фоні розвивається цілий спектр захворювань – гіпертонія, інфаркт міокарда, гастрит, виразкова хвороба шлунка, ішемічна хвороба серця, цукровий діабет, інші порушення ендокринної системи, судинні захворювання мозку тощо.
            Професійне здоров’я педагога є необхідною умовою його активної життєдіяльності, самореалізації, розвитку творчого потенціалу. Воно позначається на здоров’ї його учнів і на результатах всієї навчально-виховної роботи. Стан професійного здоров’я вчителя впливає на учнів на всіх рівнях: емоційно-психологічному, біоенергетичному, інформаційному, виховному. Нездоровий педагог не може забезпечити учневі необхідний рівень уваги, індивідуальний підхід, ситуацію успіху. Він не зможе займатися і вихованням культури здоров’я школярів, оскільки у цій роботі необхідний особистий приклад. Неблагополуччя психологічного здоров’я, деформації особистості педагога, прояви синдрому згорання, педагогічних криз безпосередньо впливають на здоров’я учнів.       Здорові вчителі подібні до родючого ґрунту  в якому зростають і набирають сил маленькі рослини – учні.      Тому проблема збереження і зміцнення здоров’я учителя повинна бути однією з пріоритетних у сфері його життєвих і фахових інтересів. І тому проект «Від здорового вчителя до здорового учня»  є актуальним для педагогічної спільноти й нашого міста, й усієї країни.
            Сама ідея проекту виникла після проведення автором майстер-класів та тренінгів для вчителів міста. Але така робота потребує певної системи, залучення до роботи інших спеціалістів.
           
Автор проекту «Від здорового вчителя до здорового учня» - учитель біології та основ здоров’я Селидівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6 Лозова Л.В.

Мета проекту:
        створення середовища для розвитку особистості вчителя, здатної виконувати властиві людині функції, передусім, трудові, вести здоровий спосіб життя,  відчувати душевний, фізичний і соціальний комфорт   в умовах протікання педагогічної діяльності.

Завдання проекту:
підвищення грамотності вчителів з питань збереження і зміцнення їх власного професійного здоров’я;
попередження професійних деформацій (як загальнопедагогічних, так і типологічних), допомога у їх усуненні;
допомога у формуванні психологічного захисту від стресу, при потребі, у подоланні наслідків стресових ситуацій, усуненні синдрому емоційного згорання;
профілактика педагогічних криз і допомога в усуненні їх наслідків;
допомога в усуненні невротичних і психосоматичних розладів особистості педагога, гармонізації його особистості;
робота зі створення сприятливого психологічного клімату у педагогічному колективі;
співпраця з адміністрацією школи з метою створення безпечного освітнього середовища у загальноосвітньому навчальному закладі.

Очікувані результати: формування у більшості вчителів шкіл міста бажання зберігати своє здоров’я, відповідально ставитися до нього як до свого найбільшого капіталу.

Термін реалізації:  січень 2016 - червень 2020рр.

Учасники проекту: педагоги міста (ініціативна група)


Організатори та партнери проекту

Роль
Контактна особа
Контактні дані
Роль у проекті
Організатор і автор
Лозова Людмила Володимирівна, учитель біології та основ здоров’я Селидівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6
Розробка, координація, пошук партнерів, реалізація
Партнер
ММК
Консалтинг, методична допомога щодо пошуку партнерів
Партнер
Максимова Олена Євгенівна, практичний психолог Селидівської загальноосвітньої гімназії
Психологічні дослідження, тренінги
Партнер
Траченко Олена Олександрівна, керівник міського методичного об’єднання вчителів фізичної культури
Розробка комплексу фізичних вправ для педагога, апробація
Партнер
Лівінцева Галина Василівна, методист міської бібліотеки
огляд і виставка літератури, створення і супровід Клубу «Дозвілля вчителя»
Партнер
Джумурат Валентина Борисівна, директор музичної школи м.Селидового
Створення і супровід музичної вітальні



Ризики
            Складність роботи з учителями як об’єктом психологічного впливу обумовлюється кількома причинами. Передусім, це особливості педагогічної професії, яка є непростою і найбільш напруженою у психологічному плані. Педагоги є тією професійною групою, яка особливо піддається впливам дезадаптаційних тенденцій. За даними ряду наукових досліджень, для третини вчителів показники соціальної адаптації рівні або ж нижчі, ніж у хворих неврозами. Для вчителів характерні невротичні і психосоматичні розлади, педагогічні кризи, професійне виснаження тощо. З іншого боку, складність роботи шкільного психолога з педагогами обумовлюється неоднозначністю сприймання останніми психологічної служби та особливостями стосунків суб’єктів психологічної діяльності відносно один одного. Члени педагогічного колективу по-різному сприймають саму психологічну службу: від прагнення до співпраці, зацікавленості до байдужості, недовіри, скептицизму.
            Слід також відзначити, що педагоги дуже гостро реагують на оцінку їхніх особистісних особливостей. Педагог звик оцінювати інших, йому важко погодитись з висновками про те, що несприятливий розвиток педагогічної ситуації визначений його власними слабкостями чи вадами. Крім цього, більшість педагогів мають високу особистісну тривожність, у силу чого схильні гіперболізувати, драматизувати події або впадати у глухий психологічний захист, не приймаючи або повністю відкидаючи висновки психолога.










Етапи роботи над проектом

Зміст роботи
Термін
Виконавець
Підготовчий етап
1
Аналіз світового досвіду впровадження програм з розвитку життєвих навичок щодо збереження здоров’я у навчальних закладах
січень - грудень  2016
Лозова Л.В.,
партнери
2
Вивчення та аналіз проектів  педагогів облІППО та педагогів області з проблеми здоров’язбереження
січень - грудень  2016
Лозова Л.В.,
партнери
3
Визначення місця проекту в системі планування ММК
січень - грудень  2016
ММК
4
Залучення і розбудова партнерства для реалізації проекту
2016, 2017
Лозова Л.В.
5
Вивчення наявного навчально-методичного забезпечення
2016
Лозова Л.В.,
партнери
6
Створення сприятливих умов для реалізації проекту, підготовка ресурсних матеріалів
2016, 2017
Лозова Л.В.,
партнери
7
Дослідження особливостей соціально-психологічного клімату в педагогічних колективах
2017
Максимова О.Є.
8
Експрес-діагностика емоційного вигорання вчителів
2017
Максимова О.Є.
9
Визначення соціально-психологічного статусу вчителя:
*      Діагностика рівня розвитку особистісних якостей вчителів (емпатії, рефлексії, самооцінки, пластичності, енергійності тощо)
*      Діагностика умов, які забезпечують успішність професійної діяльності педагога (рівень тривоги, втомлюваності тощо)
2017
Лозова Л.В.,
партнери
Організаційно-практичний етап
1
Складання індивідуальних  програм збереження і зміцнення професійного здоров’я вчителя
вересень-грудень 2017
Лозова Л.В.
2
Співпраця з адміністрацією шкіл з метою створення здоровязбережувального освітнього середовища
вересень-грудень 2017
Лозова Л.В.,
ММК
3
Контроль гігієнічних умов праці і відпочинку педагогів
постійно
Лозова Л.В.,
ММК
4
Консалтинг щодо психологічного розвантаження
постійно
Максимова О.Є.
5
Організація просвітницької діяльності з питань медицини
постійно
Лозова Л.В., міська лікарня (за домовленістю)
6
Розробка пам’яток:
*      «Ліки від професійного стресу»;
*      «Рецепти душевної рівноваги»;
*      «Як не згоріти у полум’ї професії»;
*      «Режим дня вчителя»;
*      «Сам собі психотерапевт» тощо
2018-2020
Лозова Л.В.,
партнери
7
Створення і організація роботи Дискусійного клубу з проблем
 здоров’язбереження. Розробка і захист міні-проектів з указаної проблеми
2018-2020
Лозова Л.В.,
партнери
8
Створення і робота Музичної вітальні з метою емоційного розвантаження педагогів
2018-2020
Лозова Л.В.,
партнери
9
Тренінг «Руханки як спосіб боротьби з гіподинамією»
січень 2018
Траченко О.О.
10
Створення і робота ініціативної групи з впровадження руханок серед педпрацівників
2018-2020
Лозова Л.В.,
партнери
11
Виступ на обласному семінарі вчителів «Психолого-педагогічні аспекти системи освіти з питань здоров’язбереження». Робота в малих групах
жовтень 2016
Лозова Л.В.
12
Тренінг «Від здорового вчителя до здорового учня»
серпень 2016
Лозова Л.В.
13
Майстер-клас з проблеми «Використання методу емпатії в навчально-виховному процесі»
листопад 2017
Лозова Л.В.
14
Панорама творчих уроків з використанням здоров’язбережувальних технологій «Життєві навички – шлях до здорового способу життя»
квітень 2018, квітень 2019
ММК
Корекційно-оцінювальний етап
1
Системний моніторинг процесу впровадження та ефективності впливу проекту на здоров’я педагогів
один раз на рік
Лозова Л.В.
ММК
2
Проведення консультацій з партнерами, колегами
один раз на рік
Лозова Л.В.
ММК
3
Оцінка ефективності впливу проекту (статистичне оцінювання шляхом анкетування):
*      стану здоров’я і динаміки рівня захворюваності;
*      змін у стилях поведінки, пов’язаних із збереженням здоров’я та чинниками ризику;
*      рівня самоконтролю за станом здоров’я;
*      рівня детермінант поведінки (оцінка змін у знаннях, ставленнях, намірах і уміннях)
2020
Лозова Л.В.
ММК
4
Корекція ходу впровадження проекту
постійно
Лозова Л.В.
ММК
Підсумковий етап
1
Підведення підсумків
2020
Лозова Л.В.
ММК
2
Документальне оформлення результатів роботи
2020
Лозова Л.В.
ММК
3
Визначення проблем та перспектив подальшої роботи над проблемою
2020
Лозова Л.В.
ММК
4
Систематизація, узагальнення та популяризація результатів проекту:
*      обмін думками партнерів-організаторів;
*      науково-практична конференція;
*      публікація матеріалів
2020
Лозова Л.В.
ММК


Література
1. Мешко Г.М., Мешко О.І. Професійне здоров’я педагога як умова ефективної виховної діяльності // вісник житомирського державного університету імені Івана Франка. — Випуск 24. — Житомир: ЖДУ, 2005. — С. 94-96.
2. Митина Л.М. Психология профессионального развития учителя. — М.: Флинта: Московский психолого-педагогический институт, 1998. — 204 с.

   Міська динамічна група щодо реалізації проєкту. 
















Немає коментарів:

Дописати коментар