ВІДДІЛ ОСВІТИ СЕЛИДІВСЬКОЇ
МІСЬКОЇ РАДИ
МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
ЗАТВЕРДЖУЮ:
Завідувач ММК _______
В.В. Панасенко
«_____» _________ 2018р.
План роботи динамічної групи вчителів біології та основ здоров’я
щодо впровадження проекту:
«Від здорового
вчителя до здорового учня»
Селидове
2018
До складу групи входять вчителі біології та основ
здоров’я закладів загальної середньої освіти міста
Склад групи:
1.
Фролова
О.М. – ЗОШ №1
2.
Савєльєва
О.С. – ЗОШ №2
3.
Старко
О.М. – гімназія
4.
Ковальов
В.Г. – Цукуринська філія ЗОШ №6
5.
Кобець
О.О. – ЗОШ №12
6.
Пастушенко
К.Є. – ЗОШ №17
7.
Ломонос
Ю.І. – ЗОШ №19
8.
Костенко
А.В. – ЗОШ №22
Керівник групи: Лозова Л.В., вчитель біології та основ
здоров’я Селидівської ЗОШ №6, автор проекту
Мета групи:
− створення середовища для розвитку особистості вчителя,
здатної виконувати властиві людині функції, передусім, трудові, вести здоровий
спосіб життя, відчувати душевний,
фізичний і соціальний комфорт в умовах
протікання педагогічної діяльності.
Завдання:
−
підвищення
грамотності вчителів з питань збереження і зміцнення їх власного професійного
здоров’я;
−
попередження
професійних деформацій (як загальнопедагогічних, так і типологічних), допомога
у їх усуненні;
−
допомога у
формуванні психологічного захисту від стресу, при потребі, у подоланні
наслідків стресових ситуацій, усуненні синдрому емоційного згорання;
−
профілактика
педагогічних криз і допомога в усуненні їх наслідків;
−
допомога в усуненні
невротичних і психосоматичних розладів особистості педагога, гармонізації його
особистості;
−
робота зі створення
сприятливого психологічного клімату у педагогічному колективі;
−
співпраця з
адміністрацією школи з метою створення безпечного освітнього середовища у
загальноосвітньому навчальному закладі.
Очікувані
результати: формування у вчителів шкіл
міста бажання зберігати своє здоров’я, відповідально ставитися до нього як до
свого найбільшого капіталу.
-
ПРОЕКТ «Від
здорового вчителя до здорового учня»
Без здоров’я і мудрість
незавидна,
і мистецтво бліде,
і сила в’яне,
і багатство без користі, і слово безсиле
Герофіл (бл. 300 р. до н.е.),
давногрецький лікар
За Конституцією України найвищою цінністю в нашій державі є
людина, її життя та здоров’я. Здоров'я є необхідною умовою продуктивної,
активної, креативної життєдіяльності людини. Вагомі порушення в цій сфері
можуть призвести до змін у професійному, приватному житті, вплинути на його
спосіб і навіть поставити під загрозу цілісність особистості. За науковцем
І.Мурамовим «здоров'я – динамічний стан найбільшого
фізичного і психоемоційного благополуччя, в основі якого лежить гармонійне
співвідношення взаємопов'язаних функцій та структур, що забезпечуються високим
енергетичним рівнем організму за найменшу ціну адаптації його до умов
життєдіяльності». Під професійним здоров’ям у психолого-педагогічній
науці розуміють здатність організму зберігати й активізувати компенсаторні,
захисні, регуляторні механізми, що забезпечують працездатність, ефективність і
розвиток особистості вчителя в умовах протікання педагогічної діяльності. Оцінюючи
здоров'я як одну із найважливіших цінностей людини, ми не можемо зводитися лише до констатації відсутності
хвороб, нездужання, дискомфорту, адже здоров’я – це стан людини, що дозволяє їй вести необмежене
в своїй свободі життя, повноцінно виконувати властиві людині функції,
передусім, трудові, вести здоровий спосіб життя, тобто відчувати душевний,
фізичний і соціальний комфорт.
Індивідуальне здоров'я будь-якої
людини, складається з фізичного, психічного, соціального і духовного здоров'я.
Здоров'я педагога – делікатна і багатоаспектна проблема. Її значимість
настільки важлива, що саме професійне здоров'я вчителя має бути показником
ефективної роботи сучасної школи і її стратегічною метою. Сучасне суспільство
бажає бачити вчителя-новатора, активну, творчу особистість, професіонала, який
володіє сучасними методами навчання, інформаційно-комунікативними технологіями
тощо. З дітьми та молоддю мають працювати оптимістичні та життєрадісні люди.
Такі високі вимоги до іміджу педагога потребують значного емоційного і
фізичного напруження, а також багато сил і здоров'я.
Вчителі як представники частини населення, на долю яких
випало навчання і виховання підростаючого покоління, не завжди готові до
здоров'язберігаючої діяльності. Учительство як професійна група відзначається
дуже низькими показниками фізичного і психічного здоров’я. Це пояснюється тим,
що праця педагога відноситься до розряду складних, стресогенних, найбільш
напружених у психологічному плані, таких, що вимагають від людини великих
резервів самовладання й саморегуляції. На це є певні об’єктивні причини:
комунікативні перевантаження, велике емоційне напруження, поява певних
професійних деформацій, соціальна незахищеність і низький статус професії у масовому
сприйманні. Крім того, професія вчителя належить до так званих хелперських (від
англ. help – допомагати), оскільки пов’язана з роботою у системі
"людина-людина", наданням підтримки і допомоги підопічним. Саме в
учителів дуже високий ризик психічних і соматичних реакцій на напружені
ситуації в роботі. На сьогодні у Міжнародній класифікації хвороб навіть
виявлено окремий стан – "професійний стрес". Один із наслідків
тривалого професійного стресу – синдром емоційного згорання стан фізичного,
емоційного і розумового виснаження фахівця.
Як свідчать дані ряду наукових досліджень,
лише 7,6% педагогів почувають себе
відносно здоровими, у них високий рівень працездатності і прогнозується висока
стресостійкість, 77,3% відзначили
наявність порушень у власній емоційній сфері (поганий, пригнічений настрій,
дратівливість, напруженість, неспокій, гнів, труднощі у керуванні своїми
емоціями) За результатами опитувань вчителів стресогенними для останніх є
непорозуміння з учнями, їх батьками, колегами по роботі, несправедливе
ставлення до них із боку керівництва освітнім закладом, домашні негаразди. А
якщо до цього додати ще погані житлові умови, матеріальні нестатки і т. ін., то
все це може призвести до невротичних розладів, різноманітних порушень у
психічній сфері. На цьому фоні розвивається цілий спектр захворювань –
гіпертонія, інфаркт міокарда, гастрит, виразкова хвороба шлунка, ішемічна
хвороба серця, цукровий діабет, інші порушення ендокринної системи, судинні
захворювання мозку тощо.
Професійне
здоров’я педагога є необхідною умовою його активної життєдіяльності,
самореалізації, розвитку творчого потенціалу. Воно позначається на здоров’ї
його учнів і на результатах всієї навчально-виховної роботи. Стан професійного
здоров’я вчителя впливає на учнів на всіх рівнях: емоційно-психологічному,
біоенергетичному, інформаційному, виховному. Нездоровий педагог не може
забезпечити учневі необхідний рівень уваги, індивідуальний підхід, ситуацію
успіху. Він не зможе займатися і вихованням культури здоров’я школярів, оскільки
у цій роботі необхідний особистий приклад. Неблагополуччя психологічного
здоров’я, деформації особистості педагога, прояви синдрому згорання,
педагогічних криз безпосередньо впливають на здоров’я учнів. Здорові вчителі подібні до родючого ґрунту
в якому зростають і набирають сил маленькі рослини – учні. Тому проблема збереження і зміцнення
здоров’я учителя повинна бути однією з пріоритетних у сфері його життєвих і
фахових інтересів. І тому проект «Від здорового вчителя до здорового учня» є актуальним
для педагогічної спільноти й нашого міста, й усієї країни. Сама ідея проекту виникла після
проведення автором майстер-класів та тренінгів для вчителів міста. Але така
робота потребує певної системи, залучення до роботи інших спеціалістів.
Автор проекту «Від здорового вчителя до здорового учня» -
учитель біології та основ здоров’я Селидівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6 Лозова
Л.В.
Мета проекту:
− створення середовища для розвитку особистості вчителя,
здатної виконувати властиві людині функції, передусім, трудові, вести здоровий
спосіб життя, відчувати душевний,
фізичний і соціальний комфорт в умовах
протікання педагогічної діяльності.
Завдання проекту:
−
підвищення
грамотності вчителів з питань збереження і зміцнення їх власного професійного
здоров’я;
−
попередження
професійних деформацій (як загальнопедагогічних, так і типологічних), допомога
у їх усуненні;
−
допомога у
формуванні психологічного захисту від стресу, при потребі, у подоланні
наслідків стресових ситуацій, усуненні синдрому емоційного згорання;
−
профілактика
педагогічних криз і допомога в усуненні їх наслідків;
−
допомога в усуненні
невротичних і психосоматичних розладів особистості педагога, гармонізації його
особистості;
−
робота зі створення
сприятливого психологічного клімату у педагогічному колективі;
−
співпраця з
адміністрацією школи з метою створення безпечного освітнього середовища у
загальноосвітньому навчальному закладі.
Очікувані результати: формування у більшості вчителів шкіл міста бажання
зберігати своє здоров’я, відповідально ставитися до нього як до свого
найбільшого капіталу.
Термін
реалізації: січень 2016 - червень 2020рр.
Учасники проекту: педагоги міста (ініціативна група)
Організатори та
партнери проекту
Роль |
Контактна особа Контактні дані |
Роль у проекті |
Організатор і автор |
Лозова Людмила Володимирівна,
учитель біології та основ здоров’я Селидівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6 |
Розробка, координація, пошук
партнерів, реалізація |
Партнер |
ММК |
Консалтинг, методична
допомога щодо пошуку партнерів |
Партнер |
Максимова Олена Євгенівна,
практичний психолог Селидівської загальноосвітньої гімназії |
Психологічні дослідження,
тренінги |
Партнер |
Траченко Олена Олександрівна,
керівник міського методичного об’єднання вчителів фізичної культури |
Розробка комплексу фізичних
вправ для педагога, апробація |
Партнер |
Лівінцева Галина Василівна,
методист міської бібліотеки |
огляд і виставка літератури,
створення і супровід Клубу «Дозвілля вчителя» |
Партнер |
Джумурат Валентина Борисівна,
директор музичної школи м.Селидового |
Створення і супровід музичної
вітальні |
Ризики
Складність роботи з учителями як об’єктом психологічного
впливу обумовлюється кількома причинами. Передусім, це особливості педагогічної
професії, яка є непростою і найбільш напруженою у психологічному плані.
Педагоги є тією професійною групою, яка особливо піддається впливам
дезадаптаційних тенденцій. За даними ряду наукових досліджень, для третини
вчителів показники соціальної адаптації рівні або ж нижчі, ніж у хворих
неврозами. Для вчителів характерні невротичні і психосоматичні розлади,
педагогічні кризи, професійне виснаження тощо. З іншого боку, складність роботи
шкільного психолога з педагогами обумовлюється неоднозначністю сприймання
останніми психологічної служби та особливостями стосунків суб’єктів
психологічної діяльності відносно один одного. Члени педагогічного колективу
по-різному сприймають саму психологічну службу: від прагнення до співпраці,
зацікавленості до байдужості, недовіри, скептицизму.
Слід також відзначити, що педагоги дуже гостро реагують на
оцінку їхніх особистісних особливостей. Педагог звик оцінювати інших, йому
важко погодитись з висновками про те, що несприятливий розвиток педагогічної
ситуації визначений його власними слабкостями чи вадами. Крім цього, більшість
педагогів мають високу особистісну тривожність, у силу чого схильні
гіперболізувати, драматизувати події або впадати у глухий психологічний захист,
не приймаючи або повністю відкидаючи висновки психолога.
Етапи роботи над
проектом
№ |
Зміст роботи |
Термін |
Виконавець |
Підготовчий етап |
|||
1 |
Аналіз світового досвіду
впровадження програм з розвитку життєвих навичок щодо збереження здоров’я у
навчальних закладах |
січень - грудень 2016 |
Лозова Л.В., партнери |
2 |
Вивчення та аналіз
проектів педагогів облІППО та
педагогів області з проблеми здоров’язбереження |
січень - грудень 2016 |
Лозова Л.В., партнери |
3 |
Визначення місця проекту в
системі планування ММК |
січень - грудень 2016 |
ММК |
4 |
Залучення і розбудова
партнерства для реалізації проекту |
2016, 2017 |
Лозова Л.В. |
5 |
Вивчення наявного
навчально-методичного забезпечення |
2016 |
Лозова Л.В., партнери |
6 |
Створення сприятливих умов
для реалізації проекту, підготовка ресурсних матеріалів |
2016, 2017 |
Лозова Л.В., партнери |
7 |
Дослідження особливостей
соціально-психологічного клімату в педагогічних колективах |
2017 |
Максимова О.Є. |
8 |
Експрес-діагностика
емоційного вигорання вчителів |
2017 |
Максимова О.Є. |
9 |
Визначення
соціально-психологічного статусу вчителя: Діагностика рівня розвитку особистісних якостей
вчителів (емпатії, рефлексії, самооцінки, пластичності, енергійності тощо) Діагностика умов, які забезпечують успішність
професійної діяльності педагога (рівень тривоги, втомлюваності тощо) |
2017 |
Лозова Л.В., партнери |
Організаційно-практичний етап |
|||
1 |
Складання індивідуальних програм збереження і зміцнення професійного
здоров’я вчителя |
вересень-грудень 2017 |
Лозова Л.В. |
2 |
Співпраця з адміністрацією
шкіл з метою створення здоров’язбережувального
освітнього середовища |
вересень-грудень 2017 |
Лозова Л.В., ММК |
3 |
Контроль гігієнічних умов
праці і відпочинку педагогів |
постійно |
Лозова Л.В., ММК |
4 |
Консалтинг щодо
психологічного розвантаження |
постійно |
Максимова О.Є. |
5 |
Організація просвітницької діяльності
з питань медицини |
постійно |
Лозова Л.В., міська лікарня
(за домовленістю) |
6 |
Розробка пам’яток: «Ліки від професійного стресу»; «Рецепти душевної рівноваги»; «Як не згоріти у полум’ї професії»; «Режим дня вчителя»; «Сам собі психотерапевт» тощо |
2018-2020 |
Лозова Л.В., партнери |
7 |
Створення і організація
роботи Дискусійного клубу з проблем здоров’язбереження. Розробка і захист
міні-проектів з указаної проблеми |
2018-2020 |
Лозова Л.В., партнери |
8 |
Створення і робота Музичної
вітальні з метою емоційного розвантаження педагогів |
2018-2020 |
Лозова Л.В., партнери |
9 |
Тренінг «Руханки як спосіб
боротьби з гіподинамією» |
січень 2018 |
Траченко О.О. |
10 |
Створення і робота
ініціативної групи з впровадження руханок серед педпрацівників |
2018-2020 |
Лозова Л.В., партнери |
11 |
Виступ на обласному семінарі
вчителів «Психолого-педагогічні аспекти системи освіти з питань
здоров’язбереження». Робота в малих групах |
жовтень 2016 |
Лозова Л.В. |
12 |
Тренінг «Від здорового
вчителя до здорового учня» |
серпень 2016 |
Лозова Л.В. |
13 |
Майстер-клас з проблеми
«Використання методу емпатії в навчально-виховному процесі» |
листопад 2017 |
Лозова Л.В. |
14 |
Панорама творчих уроків з
використанням здоров’язбережувальних технологій «Життєві навички – шлях до
здорового способу життя» |
квітень 2018, квітень 2019 |
ММК |
Корекційно-оцінювальний етап |
|||
1 |
Системний моніторинг процесу
впровадження та ефективності впливу проекту на здоров’я педагогів |
один раз на рік |
Лозова Л.В. ММК |
2 |
Проведення консультацій з
партнерами, колегами |
один раз на рік |
Лозова Л.В. ММК |
3 |
Оцінка ефективності впливу
проекту (статистичне оцінювання шляхом анкетування): стану здоров’я і динаміки рівня захворюваності; змін у стилях поведінки, пов’язаних із збереженням
здоров’я та чинниками ризику; рівня самоконтролю за станом здоров’я; рівня детермінант поведінки (оцінка змін у знаннях,
ставленнях, намірах і уміннях) |
2020 |
Лозова Л.В. ММК |
4 |
Корекція ходу впровадження
проекту |
постійно |
Лозова Л.В. ММК |
Підсумковий етап |
|||
1 |
Підведення підсумків |
2020 |
Лозова Л.В. ММК |
2 |
Документальне оформлення
результатів роботи |
2020 |
Лозова Л.В. ММК |
3 |
Визначення проблем та
перспектив подальшої роботи над проблемою |
2020 |
Лозова Л.В. ММК |
4 |
Систематизація, узагальнення
та популяризація результатів проекту: обмін думками партнерів-організаторів; науково-практична конференція; публікація матеріалів |
2020 |
Лозова Л.В. ММК |
Література
1. Мешко Г.М., Мешко О.І.
Професійне здоров’я педагога як умова ефективної виховної діяльності // вісник
житомирського державного університету імені Івана Франка. — Випуск 24. —
Житомир: ЖДУ, 2005. — С. 94-96.
2. Митина Л.М. Психология
профессионального развития учителя. — М.: Флинта: Московский
психолого-педагогический институт, 1998. — 204 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар